Daarom is veranderen zo moeilijk (deel 1)

Published by Ed Balg on

Elke dag goede keuzes maken valt niet mee. Tachtig procent van 30.000 keuzemomenten per dag maken we onbewust. We krijgen daarnaast ook nog eens een stortvloed aan prikkels, verleidingen, adviezen en informatie op ons afgevuurd, die veranderen nóg moeilijker maken. 

Veranderen begint met het maken van goede keuzes. Een goede keuze is de eerste stap op weg naar verandering. Waarom is het maken van keuzes zo moeilijk?

Dat komt omdat mensen in hun keuzegedrag van nature geneigd zijn te willen houden wat ze hebben, sterk gefocust zijn op het hier en nu en vóóral gevoelig zijn voor levendige en concrete informatie.

Houden wat je hebt

Mensen hebben een afkeer van verlies. Verlies wordt in de hersenen diepgaander verwerkt en langer bewaard dan positieve gebeurtenissen. Wat slecht of negatief is blijft hangen en weegt veel zwaarder dan wat goed of positief is. Een medische behandeling volgen zonder resultaat voelt negatiever dan niks doen. Bovendien is de spijt bij een actieve keuze om een medische behandeling te ondergaan zonder resultaat veel groter dan een passieve keuze om niks te doen zonder resultaat. Of het nu gaat om eerste indrukken, emoties, gezondheid en ziekte, relaties, werk of vrienden. Steeds weer wegen negatieve ervaringen zwaarder dan positieve ervaringen. Kiezen om niks te doen en te houden wat je hebt is voor veel mensen dé oplossing om verlies, verdriet en teleurstelling te voorkomen.

Kiezen om niks te doen en te houden wat je hebt is voor veel mensen dé oplossing om verlies, verdriet en teleurstelling te voorkomen.

Focus op het hier en nu

Ten tweede zijn mensen sterk gefocust op het hier en nu. Mensen willen vandaag genezen (beloond) worden en niet over een aantal weken of maanden. Het vandaag krijgen van een vaccin tegen het Covid-19 virus heeft voor mensen de allerhoogste prioriteit. Alles beter dan maanden blijven doorhobbelen in de nieuwe 1,5 meter maatschappij. Omdat veel keuzes pas veel later resulteren in resultaten worden ze uitgesteld of afgesteld. Denk hierbij aan programma’s over opvoeden, revalideren, gezonde voeding, afvallen of stoppen met roken. 

Omdat veel keuzes pas veel later resulteren in resultaten worden ze uitgesteld of afgesteld.

Deel 2 van mijn blog gaat over hoe mensen keuzes maken en waarom mensen vóóral gevoelig zijn voor levendige en concrete informatie.

Categories: Keuzegedrag

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *